Medicingivning

Medicingivning til børn i dagtilbud, skoler og fritidsordninger

Opdateret 2. januar 2018

Sundhedsstyrelsen har opdateret sine anbefalinger om medicingivning til børn i dagtilbud. I den forbindelse er det tydeliggjort, at anbefalingerne også omfatter skoler og skolefritidsordninger. Det fremgår af en skrivelse fra Sundhedsstyrelsen:

Skrivelse nr. 9575 af 25. oktober 2010 om medicingivning til børn i dagtilbud, skoler og skolefritidsordninger

Det er vigtigt, at også børn, der er kronisk syge eller syge i lang tid, har mulighed for at anvende dagtilbud og deltage i skolegang og skolefritidsordninger. Derfor bør personalet, i det omfang det er muligt, påtage sig opgaven med at give børnene lægeordineret medicin i løbet af dagen, når der er behov for det.

Skrivelsen fra Sundhedsstyrelsen henvender sig til ledelsen og personalet og indeholder også anbefalinger for, hvordan personalet bør forholde sig ved akut forværring af børns kroniske sygdomme.